Stránka 1 z 1

Autoklubová scéna České republiky

Napsal: ned 04. dub 2021 22:02:22
od admin
Rok 1997 přinesl do České republiky masivní rozšíření internetu. Mezi stránkami jako je seznam.cz začaly vznikat i různé komunity. Pro vznik komunity musí nastat určité podmínky - základem je vztah k nějakému předmětu nebo činnosti, ideálně ještě doplněný jeho peněžní a technologickou náročností. Automobily všechny tyto podmínky beze zbytku splňují, není tedy vůbec divu, že téměř okamžitě začaly vznikat komunity mezi majiteli vozidel.


Autokluby, fóra a diskuze

Ať už se komunita nazývala jakkoliv, vždy slučovala majitele určité značky vozů nebo některého z jejích modelů. Majitelé budovali svoji základnu a sdíleli technické informace o vozidlech, opravách, návody, informace ohledně pojištění, operativní leasing škoda, puegeot, bmw, ceny, prodejny, slevy atd... Tyto komunity jsou po 20 letech stále živé a vyvíjejí se. V prvopočátku skupiny čítající desítky lidí navíc vyrostly ve statisícové komunity zastřešené profesionálním vedením. Z největších si vyjmenujme například VW-CLUB, SKODAHOME, BMW Forum, Audi klub atd. Všechny vyjmenované skupiny čítají statisíce členů, návštěvníků a čtenářů, kteří každý měsíc navštíví stránky klubu.


Klubové předměty a znaky klubu

Identity klubů se vyvinuly do té formu, že se členství stalo veřejnou chloubou. Svou identitu ke klubům navíc jejich členové projevují sbíráním klubových předmětů - tisíce samolepek se znaky klubů, podložek pod SPZ či klubových modelů autíček zdobí auta a domácnosti „klubáků“ po celé republice. Být členem klubu je tak chápáno jako něco unikátního, a kolem roku 2010 bylo možné členy klubů potkat opravdu na každém kroku.


Přátelství a srazy

Komunitní online diskuze daly vzniknout mnohým přátelstvím. Ve zlatém věku těchto autoklubů bylo normální, že členové z jedné strany republiky jezdili prohlížet automobily do bazaru pro přátele z klubu, kteří bydleli na druhé straně. Rozdávaly se telefony na majitele odtahovek a servisů. Nebylo ničím výjimečným, že jeden druhému odtáhl automobil zdarma nebo provedl opravu zadarmo. Vše vyvrcholilo masovými srazy čítajícími tisíce účastníků.


Žádný strom neroste do nebe

Zdálo se, že kluby mají na růžích ustláno a členské základny budou jen růst. Nicméně společenská změna a příchod sociálních sítí kolem roku 2010 se měli postarat o přesun této klubové základny na sociální sítě. Stalo se však něco neočekávaného. Duch klubové scény začal postupem času vyčichat - lidé si již nebyli ochotni pomoct a kluby vnímali pouze jakožto informační kanál. Klubová scéna tak byla nucena ořezat odnože a různé malé kluby. Zbyly skutečně jen nejsilnější a tvrdé jádro. Klubová scéna se tak semkla a od masovosti se zase vrátila ke starému dobrému základu a klubovému duchu.
Za sebe mohu jenom doporučit stát se členem klubu vaší značky. Všeobecná pomoc od výběru automobilu přes sehnání nesehnatelného se vždycky hodí. Klubová scéna je zdarma a zejména při provozu starších vozidel je nedocenitelná.